Low FODMAP diæten er ikke en kur der kan bruge til opnå vægttab eller få en sundere livsstil. Der er en diæt der har til formål at udbedre symptomerne fra lidelsen irritabel tyktarm el Colon Irritabile, som ca. hvert 5. dansker lider af i lavere el. højere grad. Her på siden kan du få hjælpe til at komme godt i gang med low FODMAP diet og slippe af med symptomerne fra irritabel tarm, gennem nogle ændringer i din kost.

Kom godt i gang med low FODMAP diæten

Det sværeste ved low FODMAP diæten er at tage sig selv i nakken og komme i gang med den, for når først man er i gang behøver det ikke være besværligt længere, hvis blot man bruger de rigtige værktøjer og ressourcer. Vi har samlet nogle af de bedste værktøjer og ressourcer til at komme i gang med low FODMAP kost.

Low FODMAP bøger

Low FODMAP apps

Low FODMAP liste

Low FODMAP opskrifter

Low FODMAP madplan

Irritabel tyktarm

Low FODMAP diæt på Dansk

Low FODMAP Diæten er forholdsvis ny diæt. Dens formål er ikke at slanke eller hjælpe dig med at opbygge muskler, men derimod at afhjælpe irriteret (tyk)tarm. Irritabel tyktarm er et problem som en stor del af befolkningen går rundt med, men få er rent faktisk opmærksomme på problemet. Det er der flere grunde til, det blandt andet fordi det er en lidelse der ikke kan diagnostiseres ud fra nogle undersøgelser, men det er også et tabu emne at tale om tarmproblemer.

Diæten går i det store hele ud på at man ændre sine nuværende spisevaner, ved at holde sig til fødevarer der ikke indholder de såkaldte FODMAPs i en periode på 6-8 uger. Det er det Australske Monash University der står bag udviklingen af FODMAP diæten. De har gennem flere år brugt tid på at spore sig frem til disse FODMAPs og fundet ud af at tarmsystemet hos nogle mennesker kan have svært ved at nedbryde dem. Deraf kom Low FODMAP diæten, der er en diæt hvor man undgår disse FODMAPs.

Hvad betyder Low FODMAP?

FODMAP er en forkortelse af forbogstaverne på 5 forskellige kulhydrater. FODMAP står for:

  • Fermentable (Fermenterbare)
  • Oligosaccharides (Oligosakkarider)
  • Disaccharides (Disakkarider)
  • Monosaccharides (Monosakkarider)
  • And (Og)
  • Polyols (Polyoler)

Fælles for disse kulhydrater er at de alle findes i vores daglige kost og dermed også kun gennem kosten at man kan behandle irritabel tyktarm. Grunden til at disse kulhydrater skaber problemer for nogle personer, er fordi de kan være svære at spalte og fordøje i tarmen og ender derfor ufordøjet i tyktarmen, hvor de skaber luft i maven, mavesmerter, udspilethed og de andre klassiske symptomer på irritabel tyktarm.

Low FODMAP kost

Den vigtigste faktor i low FODMAP diæten er kosten. Det er kosten der har den største betydning for om diæten virker eller om den ikke virker. Udover at ændre på kosten er der en række andre ting man kan gøre for at lindre symptomerne, såsom at dyrke motion regelmæssigt. Når du starter på FODMAP diæten skal du højst sandsynligt have ryddet godt og grundigt op i dit køkken, da mange af fødevarerne vil indeholde FODMAPs. Du skal ikke nødvendigvis smide alle disse fødevarer ud, da nogle af dem gerne må bruges i en begrænset mængde og de fleste af dem kan du bruge når du skal fase FODMAPs tilbage i din kost. Du kan her se en liste over de fødevarer du må indtage, ikke må indtage og indtage i en begrænset mængde.

Low FODMAP ressourcer

Når du ligesom os startede helt uvidende om hvad FODMAP diæten gik ud på, er noget af det første du skal have fat i en masse ressourcer, der kan give dig den nødvendige viden om diæten. Disse ressourcer kan komme i mange forskellige afskygninger: bøger, apps, hjemmesider og forums. Vi anbefaler selvfølgelig at du starter med at få den information du kan fra vores hjemmeside og derefter kan du overveje at købe noget af det materiale vi anbefaler.

Low FODMAP diet bøger

Der findes et væld af bøger om netop low FODMAP diæten. Nogle indeholder en masse baggrundsviden om irritabel tarm og hvorfor FODMAP diæten er god som kuren imod det. Andre er deciderede kogebøger med flere 100 low FODMAP opskrifter og kostplaner. Der findes dog også de bøger der byder på en god blanding af de to ting. Vi har kigget på hvad der er af bøger om Low FODMAP diæten og lavet en liste over de bedste af dem.

Low FODMAP diet apps

En af de største udfordringer ved at begynde på FODMAP diæten, og en udfordring du hurtigt vil støde på, er at huske hvilke fødevarer du må spise i din kost og hvilke du ikke må. Der findes flere måder hvorpå du kan holde styr på dette, men en af de bedste er ved at dowloade en af de Low FODMAP Diet apps der findes. Blandt andet har Monash University lavet en app, hvor du blandt andre ting kan finde en liste over fødevarer du må spise og ikke må. Vi har ligeledes lavet en liste over de bedste low FODMAP diet apps.

Low FODMAP diet forum

Et forum er altid et godt sted at finde svar på spørgsmål man har. Vi har her på siden lavet et forum beregnet til alle der skal, er eller har været på FODMAP diæten. I dette forum kan du selv stille dine spørgsmål, men du kan også hjælpe andre ved at besvare deres spørgsmål.

Low FODMAP diet hjemmeside

Der findes mange hjemmesider der kan fortælle og belærer dig om både irritabel tarm og low FODMAP diæten. Mit forslag til dig er at lave nogle søgninger i Google for finde mere information, men inden du gør det vil jeg selvfølgelig anbefale at du undersøger denne hjemmeside, da vi har samlet en stor del af den vigtigste information her på siden. Andre troværdige sider du kan bruge er fx Sundhed.dk og Netdoktor.dk, du kan evt. også tage et kig på vores kildeside, hvor alle de vi har brugt den gang vi startede på diæten er listet.