Bliv fri for irritabel tyktarm efter 6 uger på low FODMAP diæten!

 Komplet madplan til 6 uger

 40+ low FODMAP opskrifter

Liste over fødevarer

Hvad er low FODMAP diet?

Ved du ikke rigtig hvad low FODMAP diæten er? Frygt ikke, det vil vi fortælle dig her. Det er en diæt specielt udviklet til at afhjælpe lidelsen irritabel tyktarm. I diæten udelader man en række kulhydrater fra sin kost, de såkaldte FODMAPs, da tyktarmen har sværere ved at nedbryde disse kulhydrater. Vores e-bog guider dig fra start til slut gennem low FODMAP diæten.

 

E-bogen er for dig der…

Har symptomer som maveonde, oppustethed, luft i maven og varieret afføring – jævnligt.

Har været til lægen flere gange uden at finde en løsning på symptomerne.

Vil slippe bekymringerne når du er ude til sociale arrangementer.

Er villig til at få et godt liv uden irritabel tyktarm, ved noget så simpelt som at ændre din kost.

Men den er nok ikke for dig der…

Leder efter en slankende diæt.

Dig der spiser hvad som helst uden at få ondt i maven, oppustethed eller andre problemer i mave- og tarmregionen.

Få minutter efter e-bogen lander i din indbakke, får du:

#1 Basal viden om Irritabel tyktarm

#2 Intro til low FODMAP diæten

#3 40+ low FODMAP opskrifter

#4 Komplet 6-ugers low FODMAP diet madplan

#5 Low FODMAP fødevarer liste

 

Kom godt i gang med Low FODMAP diet!

Velkommen til. Her på siden kan du lære alt om Low FODMAP diæten. Vi guider fra A-Z i en diæt der afhjælper lidelsen irritabel tyktarm, samt symptomer som oppustet mave, luft i maven og maveonde.

Kan du nikke genkendende til de 4 symptomer listet i venstre side, så er der stor sandsynlighed for at du lider af irritabel tyktarm og det kan behandle på 6-8 uger med Low FODMAP diæten.

 

Hvad er Low FODMAP diæt?

Low FODMAP diet er en diæt udviklet fra det australske Monash University. Diæten består i at man skal udelade eller nedsætte indtaget af en række fødevarer, som har et højt indhold af de såkaldte FODMAPs. FODMAP er en forkortelse af de 4 typer fermenterbare kulhydrater man skal undgå på diæten:

  • Oligosaccharides (Oligosakkarider)
  • Disaccharides (Disakkarider)
  • Monosaccharides (Monosakkarider)
  • Polyols (Polyoler)

Diæten er udviklet til personer med lidelsen Colon Irritabile, IBS (Irritable Bowel Syndrome) el. Irritabel tyktarm – som den hedder på dansk. Men diæten kan også være med til at afhjælpe symptomer som luft i maven, oppustethed, mavesmerter og varierende afføring.

Irritabel tyktarm

Lider du af irritabel tyktarm, er Low FODMAP diet den eneste dokumenteret behandling der kan afhjælpe lidelsen permanent. Hver 5. dansker lider af irritabel tyktarm, de fleste helt uden at vide det. Lidelsen er nemlig ikke en man kan opdage ved at lave lægelige undersøgelser, så først når alt andet er udelukket kan man vide at man har irritabel tyktarm. Symptomer på irriteret tyktarm kan være:

  • Mavesmerter
  • Oppustethed
  • Luft i maven
  • Varieret afføring

Kan du kende disse symptomer, uden at lægerne har kunnet komme med en løsning på problemet, så er der stor sandsynlighed for at det er irritabel tyktarm. I mere end 80% af tilfældene er Low FODMAP diæten løsningen på irriteret tyktarm.

Low FODMAP diet bøger

Der findes mange gode bøger der kan hjælpe dig godt i gang med Low FODMAP diæten. Vi anbefaler at du benytter dig af bogserien Low FODMAP diet, skrevet i et samarbejde mellem fire dygtige danske diætister, der alle har taget en special uddannelse i Low FODMAP diet. Bøgerne indeholder al den viden du skal bruge, samt opskrifter, fødevarerliste og andre gode råd.

 

Hvad må man spise på Low FODMAP diet?

Der findes mange gode bøger der kan hjælpe dig godt i gang med Low FODMAP diæten. Vi anbefaler at du benytter dig af bogserien Low FODMAP diet, skrevet i et samarbejde mellem fire dygtige danske diætister, der alle har taget en special uddannelse i Low FODMAP diet. Bøgerne indeholder al den viden du skal bruge, samt opskrifter, fødevarerliste og andre gode råd.

 

Low FODMAP Diæten

Low FODMAP Diæten er forholdsvis ny diæt. Dens formål er ikke at slanke eller hjælpe dig med at opbygge muskler, men derimod at afhjælpe irriteret (tyk)tarm. Irritabel tyktarm er et problem som en stor del af befolkningen går rundt med, men få er rent faktisk opmærksomme på problemet. Det er der flere grunde til, det blandt andet fordi det er en lidelse der ikke kan diagnostiseres ud fra nogle undersøgelser, men det er også et tabu emne at tale om tarmproblemer.

Diæten går i det store hele ud på at man ændre sine nuværende spisevaner, ved at holde sig til fødevarer der ikke indholder de såkaldte FODMAPs i en periode på 6-8 uger. Det er det Australske Monash University der står bag udviklingen af FODMAP diæten. De har gennem flere år brugt tid på at spore sig frem til disse FODMAPs og fundet ud af at tarmsystemet hos nogle mennesker kan have svært ved at nedbryde dem. Deraf kom Low FODMAP diæten, der er en diæt hvor man undgår disse FODMAPs.

Hvad betyder Low FODMAP?

FODMAP er en forkortelse af forbogstaverne på 5 forskellige kulhydrater. FODMAP står for:

  • Fermentable (Fermenterbare)
  • Oligosaccharides (Oligosakkarider)
  • Disaccharides (Disakkarider)
  • Monosaccharides (Monosakkarider)
  • And (Og)
  • Polyols (Polyoler)

Fælles for disse kulhydrater er at de alle findes i vores daglige kost og dermed også kun gennem kosten at man kan behandle irritabel tyktarm. Grunden til at disse kulhydrater skaber problemer for nogle personer, er fordi de kan være svære at spalte og fordøje i tarmen og ender derfor ufordøjet i tyktarmen, hvor de skaber luft i maven, mavesmerter, udspilethed og de andre klassiske symptomer på irritabel tyktarm.

Low FODMAP kost

Den vigtigste faktor i low FODMAP diæten er kosten. Det er kosten der har den største betydning for om diæten virker eller om den ikke virker. Udover at ændre på kosten er der en række andre ting man kan gøre for at lindre symptomerne, såsom at dyrke motion regelmæssigt. Når du starter på FODMAP diæten skal du højst sandsynligt have ryddet godt og grundigt op i dit køkken, da mange af fødevarerne vil indeholde FODMAPs. Du skal ikke nødvendigvis smide alle disse fødevarer ud, da nogle af dem gerne må bruges i en begrænset mængde og de fleste af dem kan du bruge når du skal fase FODMAPs tilbage i din kost. Du kan her se en liste over de fødevarer du må indtage, ikke må indtage og indtage i en begrænset mængde.

Low FODMAP ressourcer

Når du ligesom os startede helt uvidende om hvad FODMAP diæten gik ud på, er noget af det første du skal have fat i en masse ressourcer, der kan give dig den nødvendige viden om diæten. Disse ressourcer kan komme i mange forskellige afskygninger: bøger, apps, hjemmesider og forums. Vi anbefaler selvfølgelig at du starter med at få den information du kan fra vores hjemmeside og derefter kan du overveje at købe noget af det materiale vi anbefaler.

Low FODMAP diet bøger

Der findes et væld af bøger om netop low FODMAP diæten. Nogle indeholder en masse baggrundsviden om irritabel tarm og hvorfor FODMAP diæten er god som kuren imod det. Andre er deciderede kogebøger med flere 100 low FODMAP opskrifter og kostplaner. Der findes dog også de bøger der byder på en god blanding af de to ting. Vi har kigget på hvad der er af bøger om Low FODMAP diæten og lavet en liste over de bedste af dem.

Low FODMAP diet apps

En af de største udfordringer ved at begynde på FODMAP diæten, og en udfordring du hurtigt vil støde på, er at huske hvilke fødevarer du må spise i din kost og hvilke du ikke må. Der findes flere måder hvorpå du kan holde styr på dette, men en af de bedste er ved at dowloade en af de Low FODMAP Diet apps der findes. Blandt andet har Monash University lavet en app, hvor du blandt andre ting kan finde en liste over fødevarer du må spise og ikke må. Vi har ligeledes lavet en liste over de bedste low FODMAP diet apps.

Low FODMAP diet forum

Et forum er altid et godt sted at finde svar på spørgsmål man har. Vi har her på siden lavet et forum beregnet til alle der skal, er eller har været på FODMAP diæten. I dette forum kan du selv stille dine spørgsmål, men du kan også hjælpe andre ved at besvare deres spørgsmål.

Low FODMAP diet hjemmeside

Der findes mange hjemmesider der kan fortælle og belærer dig om både irritabel tarm og low FODMAP diæten. Mit forslag til dig er at lave nogle søgninger i Google for finde mere information, men inden du gør det vil jeg selvfølgelig anbefale at du undersøger denne hjemmeside, da vi har samlet en stor del af den vigtigste information her på siden. Andre troværdige sider du kan bruge er fx Sundhed.dk og Netdoktor.dk, du kan evt. også tage et kig på vores kildeside, hvor alle de vi har brugt den gang vi startede på diæten er listet.